Sedlo u Albrechtic – keltské hradiště, rozhledna

Poněkud mimo hlavní šumavská turistická střediska a také mimo hlavní silnice se nachází Sedlo, původní keltské hradiště s vrcholem v nadmořské výšce 902 m. Výlet na tento vrchol žádného turistu určitě nezklame. V prosinci 2009 tady byla otevřena nově vybudovaná 27,7 m vysoká rozhledna. Vyhlídková plošina je o 4 m níže a je z ní kruhový rozhled nejen na Šumavu, ale i do vnitrozemí.

Za dobré viditelnosti je úchvatný zejména panoramatický pohled na šumavské vrcholy od Javorníku na východě, přes Velký Roklan, Poledník, Velký Javor a Svatobor na západě. Impozantní je především pohled na hrad Kašperk před kulisou Zhůřské hory. Pokud se vám podaří absolvovat výstup v době podzimní nebo zimní inverze, bude zážitek z výhledu nad oblaky úplně dokonalý. Bez zajímavosti není ani okolí. Jsou tu ještě patrné kamenné obranné valy kolem 3 tisíce let starého keltského opevnění. Místo určitě nevybrali Keltové náhodou. Vrchol obklopuje tajemně až neskutečně působící les se stržemi a mnoha obrovitými balvany porostlými hustým zeleným mechem, k němuž chybí už jen setkání s nějakou zakletou pohádkovou příšerou.…

Tak až dozvíte z předpovědi počasí „zataženo s nízkou oblačností, na horách slunečno“, neváhejte a vydejte se na Sedlo. Přístup na rozhlednu je bez omezení a neplatí se žádné vstupné.

Výstup z Albrechtic je snadný a zvládnou jej i méně zdatní turisté. Autem lze dojet až k parkovišti u penzionu Pod Sedlem nad Albrechticemi (možnost občerstvení). Odtud vás červená značka po 1,5 km mírného stoupání s převýšením 140 m dovede asi za 20 minut k vrcholu.

Až se na Sedlo vydáte, stojí za krátkou zastávku v Albrechticích původní románský kostel. Kuriozitou je gotický lomený oblouk, který tady byl použit při dostavbě bočního vchodu a to vůbec poprvé v českých zemích. Lze jej ale vidět jen zevnitř kostela.

Jak se na sedlo dostaneme:

Pro nemotorizované turisty je možnost jít buď po červené turistické značce z náměstí v Sušici přes Žižkův vrch do Albrechtic a na Sedlo (8 km) nebo se dopravit ze Sušice do Albrechtic autobusem (linka Sušice-Nezdice-Strašín – pouze v prac.dny), odkud pokračovat po červené značce na vrchol Sedla a zpět.

Zdatnější turisté mohou z vrcholu pokračovat dál přes hrad Kašperk do Kašperských hor a zpět autobusem do Sušice. Trasa je dlouhá 6,5 km, nejprve z vrcholu po červené přes samotu U Durmáků k odbočce U Nového Dvoru (možnost občerstvení v penzionu Na Habeši), kde odbočit na žlutou k hradu Kašperk a pak po zelené do Kašperských Hor.

Doporučuji si trasu prodloužit o 1,5 km přes Pustý hrádek: U Nového Dvoru pokračovat po červené (souběžně se zelenou) přes rozcestí Odbočka na Kašperk až do Žlíbku a tady odbočit na žlutou. Výhled na hrad Kašperk z této zříceniny předsunuté bašty stojí za to.

Příjezd autem:

Ze Sušice (z nábřeží po přejezdu mostu přes Otavu odbočit vlevo na silnici č.171 směr Strašín a cca po 250 m vpravo na Albrechtice). Po průjezdu Albrechticemi odbočit úzkou silničkou vpravo vzhůru kolem kostela k penzionu (7 km).

Pokud jedete z Kašperských Hor, vydejte se směrem Stachy (Vimperk), za obcí odbočit vlevo na Strašín vzhůru přes sedlo Žlíbek. Před Nezdicemi odbočit vlevo na Ostružno a Albrechtice (11 km).

Další fotografie naleznete ve fotogaleriii zde ...